آرين تجارت آرين تجارت .

آرين تجارت

قير صادراتي

قير صادراتي

 


قير ماده اي سياه، چسبناك و خميري است كه در راهسازي براي عايق رطوبتي و آسفالت استفاده مي شود. قير در دماي اتاق جريان ندارد و با حرارت تبديل به مايع مي شود. اگر از طريق لوله در حال حركت هستيد، بايد آن را گرم كنيد. روش ديگري براي روانكاري وجود دارد كه از طريق روغن هاي سبك تر است. از آنجايي كه چگالي و ويسكوزيته به حضور تركيبات شيميايي بستگي دارد.
تركيبات آن شامل مولكول هاي هيدروكربني مانند آسفالتين ها و رزين ها مي باشد. جدا از مولكول هاي ذكر شده در قير، مي توان گفت كه حاوي موادي مانند نيكل و واناديم و همچنين ذرات معدني و غيرفلزي مانند نيتروژن، اكسيژن و گوگرد است. اين مواد شيميايي و اجزاء بايد به دليل خاصيت رسوب دهي آنها بسته به مصرف نهايي قير از هم جدا شوند.
قير يك مشتق نفتي است كه عمدتاً در پالايشگاه هاي نفت توليد مي شود و معمولاً در ماسه هاي نفتي و درياچه ها يافت مي شود. در شكل استاندارد خود، بهتر است در تركيبات شيميايي مانند سولفيد كربن و تتراكلريد كربن حل شود. قير به عنوان باقيمانده از تقطير نفت خام، عمدتاً قير تصفيه شده، به دست مي آيد. قطران نيز نوعي آسفالت است كه از زغال سنگ توليد مي شود يا از تقطير قطران زغال سنگ به وجود مي آيد. به طور كلي، قير توسط سازمان زمين شناسي ايالات متحده به عنوان يك نفت بسيار سنگين معرفي شده است كه به راحتي در آب با چگالي API كمتر از 10 غرق مي شود.
قير يكي از مهمترين مواد مورد استفاده در بسياري از صنايع است. استفاده از قير در راهسازي نه تنها هزينه هاي ساخت و ساز را كاهش مي دهد، بلكه نياز به نگهداري خاصي نيز ندارد. بسته به كيفيت، ويژگي ها و خواص قير، به كاربردهاي مختلفي نيز تقسيم مي شود. در واقع مي توان گفت كه قير يكي از مهمترين مصالح در صنعت ساختمان است.
روش توليد قير
مقدار زيادي قير در جهان از تقطير نفت خام به دست مي آيد. براي توليد آسفالت، نفت خام را در دماي 200 تا 300 درجه حرارت مي دهند تا اجزاي سبك آن بنزين و نفت سفيد كاملاً از هم جدا شوند. براي جداسازي قطعات سنگين از دماي بالاي 400 درجه سانتيگراد استفاده مي شود كه از شكستن مولكول ها و تخريب حرارتي جلوگيري مي كند. به همين دليل براي جلوگيري از اين امر بايد فشار داخل برج را تا حد امكان كاهش داد.
باقيمانده ستون تقطير اتمسفر در كوره از دماي 400 تا 350 درجه سانتيگراد گرم شده و وارد ستون تقطير خلاء مي شود. در نهايت پس از عبور از بخار آب، مواد ساده در ستون هاي مزاحم جدا و خالص مي شوند. در نتيجه مواد فرار در انتهاي ستون حذف مي شوند كه مهمترين آنها قير است. پس از جداسازي مواد روغني و قابل احتراق جديد در خلاء در فرآيند توليد قير، مواد افزودني از پايين برج ابتدا به واحد روغن‌سازي و سپس به واحد وييزبركر جهت توليد روغن، روغن و غيره مي‌روند. در نهايت اين مواد وارد كارخانه قيرسازي مي شوند.
به طور كلي توليد قير به دو صورت انجام مي شود كه در ادامه به آنها مي پردازيم:
روش پيوسته يا ناپيوسته
در يك فرآيند مستمر، ابتدا بايد برج آبگيري با آسفالت مورد نياز پر شود. در مرحله بعد با چرخاندن قير بين كوره و برج، پيش گرمايش انجام مي شود.
روش پيوسته
در روش پيوسته مي توان گفت كه سيستم مشابه سيستم فرآيندي است، اما هر بار كه دمش قير مشخص شده به حد مطلوب مي رسد، مواد به طور مداوم با كنترل جريان و تغذيه آنها به محصول وارد مي شود.
 

 

عوامل موثر بر توليد قير
به طور كلي هر روش توليد قير مي تواند مزايا و معايب مختلفي داشته باشد. با اين وجود، امروزه فرآيند پيوسته به دليل مزايايي كه ارائه مي دهد، در مقايسه با فرآيند ناپيوسته بيشتر و بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. مهم ترين عواملي كه مي تواند بر روند توليد قير تاثير بگذارد را مي توان به شرح زير خلاصه كرد:
كنترل واكنش گرم و بازيافت سرد
تزريق بخار به داخل برج براي جلوگيري از آتش سوزي
تاثير مستقيم زمان اقامت قير داخل برج نسبت به نرمي آن
كاهش يا افزايش سرعت واكنش به مقدار هواي تزريق شده و دماي آن بستگي دارد.
از 420 درجه فارنهايت شروع مي شود و با افزايش دما تا 550 درجه افزايش مي يابد.
عملكرد بهتر واكنش اكسيداسيون كاهش تحت شرايط اختلاف دماي بالا (نقطه 1) و دما (پايه).
افزايش نسبت هوادهي در شرايطي كه دما ثابت است باعث افزايش دما و كاهش آن باعث كاهش دما مي شود.
زماني كه سطح سيال كم است زمان توقف را كاهش ندهيد
نوع آسفالت
قير يك ماده آلي با تركيبات شيميايي پيچيده است كه فرمول خاصي ندارد و به روش هاي مختلف طبقه بندي مي شود. 
 

 

نوع قير
قير يك ماده آلي با تركيبات شيميايي پيچيده است كه فرمول خاصي ندارد و به روش هاي مختلف طبقه بندي مي شود. يكي از روش ها بر اساس منشاء قير به شرح زير طبقه بندي مي شود:
قير طبيعي (گليسونيت)
تركيب اين روش مشابه قير پالايشگاهي است و به صورت فله اي از معدن استخراج مي شود. در اين حالت روش استفاده مانند پودر ساخته شده توسط دستگاه مي باشد. قير طبيعي حاوي ناخالصي هايي مانند خاكستر است و به همين دليل ژيلوسنيت بر اساس درصد خاكستر، چگالي و اندازه ذرات آن طبقه بندي مي شود. قير درياچه اي، قير سنگي، گيلسونيت از انواع قير طبيعي هستند.
قير رقابتي
در گذشته روش مشخصي براي طبقه بندي قير وجود نداشت و مهندسان از تست جويدن براي آزمايش سختي و نرمي قير استفاده مي كردند. اگر بيت تست شده به اين روش به اندازه كافي متراكم باشد. مي تواند تاييد كند. هنگامي كه تركيبات مختلف به قير خام توليد شده در پالايشگاه اضافه مي شود. بيت هاي اصلاح شده براي اهداف مختلفي استفاده مي شوند. به طور معمول، حلال هاي قير خالص در پالايشگاه ها با امولسيفايرهاي پليمري و ساير تركيبات اضافه مي شوند. به جز بيت هاي خالص، خواص محصولات نهايي بسته به مقدار و نوع مواد افزودني متفاوت است.
در نهايت، قير اصلاح شده به سه دسته تقسيم مي شود: قير برش، قير اصلاح شده با پليمر (قير اصلاح شده با پليمر) و قير امولسيوني (امولسيون B.).
برش آسفالت يا محلول نوعي قير خالص پالايشگاهي با ويسكوزيته كم است. براي توليد اين قير، قير پالايشگاهي با مقادير معيني از حلال هاي آلي مانند گازوئيل، نفتا، روغن ديزل و نفت كوره تركيب مي شود. نقطه جوش اين حلال ها به قدري پايين است كه با قرار دادن قير Cutback روي سطح، حلال تبخير شده و قير باقي مي ماند. لازم است بدانيد كه اين نوع قير در سه الگوي پخت آهسته، متوسط ​​و سريع به دست مي آيد. موارد استفاده اين قير به شرح زير است:
 

 

مشاغلي كه به كم بينايي نياز دارند
تا الان بدون گرم كردن قير، آسفالت مي‌كنند
 

 

قير امولسيون شده
امولسيون قيري با تصفيه حجم معيني از آب در قير خالص ايجاد مي شود. براي حل كردن قير در آب از امولسيفاير استفاده مي شود. قير امولسيوني نوعي قير با ويسكوزيته كم و به صورت مايع است كه فقط براي تعمير و نگهداري جاده استفاده مي شود. اگر اين قير به صورت سرد استفاده شود مي تواند دوستدار محيط زيست تلقي شود. اين ماده ضد آب و ضد پاشش است كه بر اساس دو فاكتور مهم زير رتبه بندي مي شود:
تخليه الكترواستاتيكي امولسيفايرها
كاتيون
يوني
زمان تبخير زماني است كه طول مي كشد تا آب تبخير شود
تنظيمات كند است (نوع تنظيم آهسته = SS)
تنظيم متوسط ​​(تنظيم متوسط ​​= MS)
نوع مجموعه سريع = RS
قير اصلاح شده با پليمر
قير اصلاح شده با پليمر (PMB) براي بهبود عملكرد قير در عمليات روسازي آسفالت استفاده مي شود كه از قرن بيستم رايج شده است. مواد پليمري با نسبت وزني 1 به 5 به قير اضافه مي شود و حداكثر مقدار پليمر مصرفي 3 درصد وزني است. در برخي موارد خاص، مقدار پليمر اضافه شده به 7 درصد وزني مي رسد. انواع پليمرهاي مصرفي اصلاح شده شامل موارد زير است:
پليمرهاي طبيعي
گرد
ترموپلاستيك/پلاستومر
پلي پروپيلن
پلي اتيلن
اتيلن وينيل استات
الاستومرها
لاستيك طبيعي
لاستيك مصنوعي
پلي بوتادين
لاستيك بوتيل
الاستومرهاي ترموپلاستيك
كوپليمرهاي بلوك استايرن
پلي اولفين مخلوط
پلي اورتان ترموپلاستيك
لاستيك جلا داده شده
لاستيك هاي بازيافتي
در بين پليمرهاي ذكر شده، الاستومرهاي گرمانرم كاربردهاي زيادي دارند. به طور كلي علاوه بر اين دسته بندي ها، دو دسته قير ديگر نيز داريم كه در اين دسته بندي ها قرار نمي گيرند كه به شرح زير است:
اكسيداسيون يا دميدن قير
تار كريستالي
 

 

قير اكسيد شده
اين قطران كه به آن قطران دميده نيز مي گويند از دميدن هواي رگه اي در سطح مكش به دست مي آيد. به اين ترتيب قطران سخت به دست مي آيد كه براي محافظت ساختمان ها از آب استفاده مي شود. در فرآيند اكسيداسيون گاهي اوقات قير خالص به ساختمان ديگري منتقل مي شود. در مقايسه با قير خالص قطران دميده داراي رطوبت و نقطه نرمي بالاتري است. با توجه به سطح نفوذ و نقطه روغن كاري قير اكسيد شده به شرح زير طبقه بندي مي شود:
قير اكسيد شده Maulalo
راهخ/30
او موافقت كرد
او موافقت كرد/40
R90/40
سرطان / برادر
قير متوسط ​​اكسيد شده
90/10 كرون
R90/15
قير اكسيد شده سبك
R105/35
R115/15
كريستال
پس از انجام فرآيندهاي مختلف در حين تقطير و پالايش نفت خام، مقداري مواد آلي سخت و شكننده در برج تقطير به نام قير كريستالي باقي مي ماند. ميزان نفوذ و پلاستيسيته قير كريستالي به ترتيب 10 و 30 سانتي متر است. اين قير غير كشسان و تا حدودي كريستالي است. اين قير بسيار مقرون به صرفه است.
 

 

كاربرد قير
قير به ميزان زيادي در حدود 85 درصد در راه سازي استفاده مي شود. از ديگر كاربردهاي قير مي توان به عايق رطوبتي اشاره كرد. در مجموع قير در بيش از 7 منطقه مختلف و در بيش از 130 نوع قابل استفاده است.
كاربرد قير در كارهاي ساختماني به شرح زير است:
ساخت جاده، باند، فرودگاه و پارك
به عنوان عايق و ضد آب براي جلوگيري از خروج رطوبت
كف كارخانه
كانال آب را بپوشانيد تا از خوردگي جلوگيري شود
قير به دليل چسبندگي و آب بندي آن به طور گسترده در تمام جنبه هاي مهندسي و ساختماني استفاده مي شود.
در ساخت خطوط راه آهن از قير و امولسيون هاي نفوذي و براي كاهش صدا و ارتعاش از قير پليمري اصلاح شده در صنعت راه آهن استفاده مي شود.
با توجه به ساختار مقاوم PMB، از پليمر اصلاح شده براي پوشش فرودگاه ها و باندها استفاده شده است.
قير به طور گسترده در ساخت و سازهاي دريايي مانند سنگفرش كانال، تونل هاي زيرزميني، حفاظت از سواحل رودخانه ها و ساخت سدها و اسكله ها در دريا استفاده مي شود. لازم به ذكر است كه از قير در سقف سازي، جوهر چاپ، كاغذ بسته بندي، جعبه هاي اتصال و سيم كشي برق استفاده مي شود.
 

 

مشخصات و مشخصات فني قير
براي تشخيص نوع كيفي قير بايد از مشخصات و مشخصات فني آن آگاهي كافي داشت تا بتوان قير با طول عمر مناسب را انتخاب كرد. موارد زير حاوي مشخصات فني انواع قير مي باشد كه توسط آن مي توانيد قير بهتري را انتخاب كنيد
گل قير
سطح ورودي
چگونه نفوذ قير يك دهم ميلي متر كمتر است. ماندگاري قير بيشتر، كيفيت و كاربرد آن بيشتر است. براي اندازه گيري درجه نفوذ از سوزن استاندارد زير بار 100 گرمي به مدت 5 ثانيه در دماي 25 درجه سانتيگراد استفاده مي شود. به عنوان يك قاعده، درجه نفوذ در دهم ميلي متر تعيين مي شود. انواع قير بر اساس نفوذپذيري به شرح زير است:
20/10
50/40
70/60
100/85
130/90
220/160
 

 

ضخيم
ويسكوزيته توسط تجهيزات Saybolt Furol يا به روش سينماتيك اندازه گيري مي شود و هر چه ويسكوزيته بيشتر باشد، خواص سختي قير نيز بيشتر مي شود.
مكان نوراني
هنگامي كه زمين به آن درجه حرارت مي رسد، هواي داخل آن با نزديك شدن به شعله مشتعل مي شود. دماي قير موجود در سنگدانه باعث شعله ور شدن قير مي شود.
كاهش وزن در هنگام تب
كاهش وزن قير هنگام گرم شدن به دليل تبخير بخشي از روغن و تركيبات نفتي آن است. يكي از ويژگي هاي قابل توجه كاهش وزن قير در 163 درجه سانتيگراد در 5 ساعت است. اين دما و زمان، شرايط تقريبي سخت شدن قير در هنگام آسفالت است.
پلاستيك
اگر نمونه آسفالت را در مقطع يك سانتي متري با سرعت 5 سانتي متر در دقيقه قرار دهيم. خاصيت شكل پذيري قير قبل از پارگي با افزايش طول نمونه مشخص مي شود.
نقطه نرم شدن
دمايي كه قير در آن به مايع تبديل مي شود، نقطه نرم شدن ناميده مي شود. هر چه دماي نرم شدن قير بيشتر باشد، حساسيت آن به تغييرات دما كمتر مي شود. نقطه نرمي قير معمولي حدود 60-70 است.


 

 

 

 


برچسب: قير صادراتي 60*70،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۲:۱۱ توسط:زهرا رضايي موضوع: نظرات (0)